Każdy przedsiębiorca rozpoczynający działalność gospodarczą powinien mieć na uwadze nie tylko formalności, ale również konieczne koszty początkowe. Choć samo założenie firmy jest darmowe, inne opłaty bywają relatywnie wysokie. Jakie koszty trzeba ponieść, rozpoczynając działalność?

Rejestracja firmy – za darmo

Tak, jak zostało wyżej wspomniane, rejestracja nowej firmy jest całkowicie darmowa. Jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę cywilną rejestruje się na formularzu rejestracyjnym CEIDG-1. Wniosek ten (dla osób fizycznych) jest zarazem wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON), zgłoszeniem identyfikacyjnym lub aktualizacyjnym do naczelnika urzędu skarbowego (NIP) oraz oświadczeniem o wyborze formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wnioskiem CEIDG-1 można także zgłosić płatnika składek albo oświadczyć o kontynuowaniu KRUS.

Wpis do KRS – 600 zł

W przypadku spółek prawa handlowego niezbędne okaże się uzyskanie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Koszt wspomnianego wpisu to 500 złotych opłaty sądowej i 100 złotych za ogłoszenie pierwszego wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

Zgłoszenie do ZUS – jakie są koszty?

Do 7 dni od rejestracji działalności gospodarczej przedsiębiorca powinien złożyć w ZUS formularz zgłoszenia do ubezpieczeń ZUS ZUA (jeżeli ma podlegać pełnemu ubezpieczeniu, a jego jedynym tytułem do ubezpieczeń jest prowadzenie działalności) lub ZUS ZZA (jeśli ma podlegać tylko obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu). Zgłoszenie do ZUS jest bezpłatne. Czy jednak można go uniknąć i nie opłacać składek? Więcej na temat tego, jak nie płacić ZUSu znajdziesz na stronie https://www.zustoniemus.pl/produkt/bezpieczny-biznes-bez-zus-u-i-podatkow-nagranie-video-konsultacje/.

Rejestracja jako podatnik VAT – darmowa

Jeśli przedsiębiorca zamierza zostać podatnikiem VAT, musi wypełnić i złożyć w urzędzie skarbowym formularz rejestracyjny VAT-R. Dokonuje się w nim rejestracji jako podatnik VAT czynny bądź zwolniony. Od kilku lat rejestracja dla celów VAT jest bezpłatna. Zniesiono także obowiązek potwierdzenia takiego zgłoszenia. Jeśli jednak przedsiębiorca potrzebuje takiego zgłoszenia, musi zapłacić 170 złotych.

Koszty początkowe

Największe koszty wiążą się z rozpoczęciem działalności spółki. Jeżeli zakłada się spółkę, od umowy i aktu założycielskiego trzeba zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych. Jeśli sporządzi się umowę w formie aktu notarialnego, podatek pobierze sam notariusz. Podstawą obliczenia należności będzie wartość wkładów wniesionych do majątku spółki. Górna granica taksy notarialnej zależy więc od kapitału, może wynosić od 100 do nawet 10000 złotych.

Opłata za założenie konta firmowego

Posiadanie osobnego konta firmowego staje się obowiązkiem, jeśli stroną transakcji staje się inny przedsiębiorca a jej jednorazowa wartość przekracza 15 tysięcy euro. Opłata za założenie takiego rachunku zależy od oferty banku i wynosi od kilku do kilkunastu złotych.

Zwykle koszty założenia własnej firmy nie są wysokie. Dużo zależy od wybranej formy działalności. Warto jednak wiedzieć, że za większość formalności nie trzeba płacić, co wydaje się ważne z perspektywy przedsiębiorstwa stawiającego pierwsze kroki na rynku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here