Formalności przy sprzedaży mieszkania

Formalności przy sprzedaży mieszkania

  • 2018-11-30 22:22

Myślisz o sprzedaży mieszkania? Z pewnością więc zastanawiasz się jak wyglądają formalności z tym związane. Nie da się ukryć, że na sprzedającym mieszkanie ciąży szereg obowiązków, które musi dopełnić.

Poznajmy je lepiej i sprawdźmy jak wygląda procedura sprzedaży mieszkania krok po kroku.

Ustalenie stanu prawnego sprzedawanego mieszkania

To pierwszy krok, który należy podjąć gdy myślimy o sprzedaży swojego lokum. Dzięki niemu zyskamy pewność, że mamy wyłączne prawo do sprzedaży nieruchomości. Otrzymamy również dokument, dzięki któremu możliwe będzie sporządzenie umowy u notariusza. Bywa, że stan prawny mieszkania jest niejasny – wówczas warto zasięgnąć porady prawnika.

Ustalenie ceny mieszkania

Oczywistym jest, że nikt nie chce sprzedać swojej nieruchomości w zaniżonej cenie. Nie możemy jednak również żądać od nabywców zbyt wiele. Dlatego też niezwykle ważnym etapem procesu sprzedaży mieszkania jest jego wycena. Możemy skorzystać z pomocy wykwalifikowanego rzeczoznawcy lub też, zwłaszcza gdy dopiero zastanawiamy się czy warto sprzedać mieszkanie – skorzystać z darmowej wyceniarki dostępnej online. Znajdziemy ją między innymi na stronie https://sonarhome.pl/.

Umowa przedwstępna – dlaczego warto ją mieć?

Jeśli udało ci się znaleźć osobę, która jest zainteresowana zakupem twojego mieszkania warto podpisać z nią umowę przedwstępną. W dzisiejszych czasach bardzo często zdarza się tak, że nabywca dopiero stara się o kredyt hipoteczny. Warto mieć pewność, że naprawdę kupi twoje mieszkanie. Umowa przedwstępna daje ci taką gwarancję, ponieważ jest dokumentem, który potwierdza, że w określonym terminie zostanie spisana właściwa umowa. Nawet jeśli potencjalny nabywca zmieni zdanie nie zostaniesz z niczym.

Kompletowanie dokumentów – bywa kłopotliwe

Zanim dojdzie do sfinalizowania transakcji i podpisania umowy musisz zgromadzić odpowiednią dokumentację. To jakich dokumentów będziesz potrzebował zależy od tego jaki rodzaj mieszkania sprzedajesz. Inne potrzebne są bowiem w przypadku kiedy mieszkanie jest własnościowe, inne zaś w przypadku gdy mamy spółdzielcze prawo własnościowe do lokalu. Wśród dokumentów, które niezbędne są w obu przypadkach wymienić możemy między innymi:

  • Odpis z księgi wieczystej

  • Zaświadczenie o braku zaległości wobec spółdzielni mieszkaniowej

  • Zaświadczenie o wymeldowaniu mieszkańców-

  • Zaświadczenie o położeniu w strefie rewitalizacji.

Co jeszcze będzie potrzebne? Informację na ten temat znajdziesz pod linkiem https://sonarhome.pl/lp/sprzedaz-mieszkania-formalnosci-2018.

Podpisanie umowy i reszta formalności

Umowę sprzedaży mieszkania trzeba sporządzić u notariusza. Musisz mieć wówczas ze sobą wszystkie wspomniane dokumenty oraz dowód tożsamości. Poza umową warto podpisać również protokół zdawczo-odbiorczy, dzięki któremu unikniesz późniejszych ewentualnych roszczeń i pretensji. Po sprzedaży mieszkania musisz również odprowadzić podatek od sprzedaży mieszkania. Podatek ten rozlicza się za pomocą formularza PIT-39. Należy zrobić to w zeznaniu za rok, w którym zostało sprzedane mieszkanie.

Źródło: mieszkania.xyz

Czytaj również

Jolanta Nawrocka

Dodaj komentarz