Copywriting ma opinię łatwej, prostej i przyjemnej pracy. W końcu można wykonywać ją z domu. Osoby myślące o podjęciu pracy copywritera pewnie zadają sobie pytanie, ile tak naprawdę zarabia copywriter? Odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta, jak mogłoby się wydawać. O tym, jak prezentuje się cennik copywritera, opowiemy w dzisiejszym artykule.

Jak wycenia się pracę copywritera?

Standardowo copywriter sam ustala swój cennik zwykle w formacie zł/1000 znaków ze spacjami. Jednak skąd osoba tworząca teksty ma wiedzieć jaką stawkę podać tak, aby nie była za wysoka, a jednocześnie pozwoliła na opłacenie rachunków?

Jak w każdej pracy na zarobki ma wpływ wiele czynników:

  • doświadczenie – im więcej doświadczenia, tym lepsza jakość tekstów, a co za tym idzie copywriter może podnieść cenę za swoje usługi,
  • staż pracy – im dłuższy staż pracy, tym więcej doświadczenia, a rezultat jest taki, jak w punkcie powyżej,
  • czas współpracy – zaufanemu copywriterowi zleceniodawca chętniej zapłaci więcej, niż osobie, której możliwości nie zna,
  • znajomość języków obcych – tego punktu nie trzeba chyba tłumaczyć,
  • kompetencji pisarskich – znajomość zasad gramatyki i interpunkcji to cechy, które powinien posiadać każdy copywriter; “lekkie pióro” też jest w cenie. W końcu czasami trzeba przełożyć tekst z polskiego na polski,
  • zakresu obowiązków i wprowadzeniu poprawek – więcej pracy to większy zarobek.

Oprócz wyżej wymienionych czynników należy uwzględnić również sytuację na rynku (im trudniejszy tekst do napisania, tym mniejsza konkurencja), branżę klienta oraz najważniejszy punkt – indywidualne oczekiwania finansowe.

Cennik copywritera

Nareszcie nadszedł czas, aby odpowiedzieć na pytanie tytułowe – ile zarabia copywriter? Jak już wiadomo z poprzedniego akapitu, nie da się udzielić dokładnej odpowiedzi na to pytanie. Możemy jednak spojrzeć na przeciętne wynagrodzenia z poprzednich lat copywriterów pracujących w Polsce.

  • Opisy produktowe i opisy kategorii (2000 zzs): 20 – 80 zł netto
  • Teksty na stronę WWW (ok. 3000 zzs): 36 – 150 zł netto
  • Artykuły blogowe średniej długości (ok. 5000 zzs): 50 – 300 zł netto
  • Artykuły eksperckie średniej długości (ok. 5000 zzs): 100 – 500 zł netto
  • Teksty zapleczowe (ok. 5000 zzs): 40 – 125 zł netto

Jak widać, ceny są bardzo zróżnicowane. Warto pamiętać o tym, że copywriterzy oferują różne stawki, a co za tym idzie różną jakość treści. Tańsze nie zawsze znaczy lepsze, a copywriter, który podaje najwyższą stawkę, nie zawsze wykona pracę lepiej od tego, który oferuje niższą cenę.

Jak zwiększyć stawki?

W życiu każdego pracownika przychodzi moment, w którym musi zadać sobie pytanie – co mogę zrobić, aby zwiększyć swoje zarobki? W przypadku copywriterów nie jest inaczej.

Twórcy tekstów ciągle szukają możliwości rozwoju, udoskonalają swoje umiejętności i aktualizują swoją wiedzę, by móc podnieść swoją stawkę. Praca ekspertów nigdy nie traci na swojej wartości, z bardzo prostego powodu – firmy nie chcą oszczędzać na swoim wizerunku.

Ustaliliśmy już jakie czynniki wpływają na zarobki copywriterów i, że ciężko jednoznacznie określić stawkę za zamówienie. Jest jednak pewien zestaw cech, których rozwijanie pozwoli na podniesienie ceny przez copywritera.

  • Znajomość języków obcych – im więcej języków znasz w stopniu pozwalającym na swobodne pisanie tekstów, tym lepiej dla Ciebie. Możesz szukać zleceń nie tylko na polskim rynku, ale także na zagranicznym, gdzie możesz więcej zarobić.
  • “Wierność” firmie – stała współpraca z firmą pozwala na lepsze zapoznanie się z firmą klienta oraz nabranie zaufania do copywritera, co przekłada się na większe zyski
  • Korzystanie z narzędzi – dla firm opłacalne jest tworzenie treści na podstawie danych, dlatego są w stanie zapłacić więcej za profesjonalną obsługę.

Cennik copywritera – podsumowanie

Stawki copywriterów zależą od umiejętności, które zleceniobiorca może zaoferować oraz od specyfiki danego zlecenia, czyli trudności i długości tekstu. Rynek jest dynamiczny i ciągle się zmienia, więc ciężko przewidzieć, jak będzie wyglądał cennik copywritera za kilka lat. Jedno jest pewne – będzie inny od tego, co znamy dzisiaj.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here